سايت تفريحي سرگرمي خبري خودرو دانلود خبر پرداز : سخنان عجيب و جنجالي فراهاني در دفاع از هنر جهاني گلشيفته!+عكس
شنبه، 7 دی 1392 - 15:53 کد خبر:24221
 
بهزاد فراهاني در موضعي عجيب در تمجيد از توانايي‌هاي! دخترش گفته است كه: «سينماي ايران بيش از اين قدرت نداشت تا از توانايي‌هاي دخترم استفاده كند. .. دخترم آن كاري كه بايد انجام دهد براي سينماي ايران انجام داد. سينماي ايران در همين حد توانايي داشت و بيش از اين در توان سينماي ايران نبود كه از قدرت دخترم استفاده كند.»
     
به گزارش سرويس فرهنگي جام نيوز به نقل از سايت ايرانيان انگلستان،  اخيرا بهزاد فراهاني- پدر گلشيفته فراهاني- در موضعي عجيب در تمجيد از توانايي‌هاي! دخترش گفته است كه: «دختر من هم به مانند بسياري از هنرمندان ديگر ايراني كه جهاني شدند ابتدا براي وطنش كار كرد و آن حد اعلاي كار كه در ايران برايش مقدور بود را انجام داد. سينماي ايران هم بيش از اين قدرت نداشت تا از توانايي‌هاي دخترم استفاده كند. آيا بر آن موزيسيني كه براي يك خواننده مطرح جهاني مي نوازد هم بايد خرده گرفت؟ مطمئنا نه. دخترم نيز به عنوان يك بازيگر سينما دوران رشد را در كشورش پي گرفت و آن كاري كه بايد انجام دهد براي سينماي ايران انجام داد. سينماي ايران در همين حد توانايي داشت و بيش از اين در توان سينماي ايران نبود كه از قدرت دخترم استفاده كند.»


سايت پارسينه در ادامه مي نويسد : اين صحبت بهزاد فراهاني در واقع پاسخي به طعنه‌ي چندوقت قبل بهرام رادان به دخترش بود، رادان در مصاحبه‌اي گفته بود كه «من هيچوقت نرفتم كه برنگردم! خيلي‌ها رفتند كه اينجا ستاره بودند و بازيگري موفق، ولي در دنياي بزرگ سينماي جهان غرق شدند و ديگر آنقدر ستاره نيستند كه در ديار خود بودند. در كشور خودت يك شاه ماهي هستي در يك رودخانه ولي در غربت و هاليوود يك ماهي هستي در يك اقيانوس.»


بهزاد فراهاني همچنين در مصاحبه‌اش در پاسخ به رادان گفته است كه: «كسي كه نمي تواند پيوستن هنرمندان به اين قافله عظيم را ببيند حتما مفهوم جهان شمول هنر را درك نكرده است. كسي كه نمي تواند به قافله جهاني هنر بپيوندد نمي تواند بر او كه جهاني شده، خرده بگيرد چراكه قافله جهاني به مراتب برتر از صادرات محلي است.»


همه‌ي اين‌ها يعني اينكه ظاهرا جناب فراهاني بسيار مفتخراست به «جهاني‌شدن» دخترش و از آثاري كه فرزندش در اين مدت بازي كرده نه‌تنها شرمنده نيست كه اتفاقا به خود مي‌بالد. اما آخرين كارهاي دختر جناب فراهاني در دل «قافله‌ي هنر جهاني» چه بوده است؟

آخرين اثر دختر جناب فراهاني فيلمي‌ست به نام «درست مثل يك زن» كه دختر ايشان در آن نقش يك «رقاصه‌ي عرب» را بازي مي‌كند. فيلمي كه علاوه بر اينكه به هويت زنان عرب توهين مي‌كند، به دليل بازيگر ايراني‌ش توهين به ايرانيان نيز هست. دختر «جهاني شده»‌ي بهزاد فراهاني در اين فيلم نقش شخصيتي را دارد كه پس از جدايي از همسرش به دنبال كار مورد علاقه‌اش «رقص عربي» مي‌رود.

 




اما جز اين، نقش اين «هنرمند جهاني» در فيلم قبلي‌ش «سنگ صبور» هم كاملا قابل افتخار كردن است و يك «دستاورد جهاني». دختر بهزاد فراهاني در «سنگ صبور» نقش يك «روسپي افغاني» را بازي مي‌كند كه در آن از ايفاي هيچ صحنه‌ي غيراخلاقي ابايي ندارد.




در اين ميان نكته‌ي جالب هم شرح اصرارهايي‌ست كه فرزند بهزاد فراهاني براي بدست آوردن نقش اين «روسپي افغاني» انجام داده است: «عتيق رحيمي-كارگردان كار- نخستين بار من را براي ايفاي نقش اصلي فيلمش رد كرد. رحيمي فكر مي‌كرد من زيادي جوان زيبا وشادمان هستم. اما من پافشاري كردم و به رحيمي گفتم كه اگر نقش را به من ندهد با دلم نقش را ياد خواهم گرفت و در خيابان‌هاي پاريس آن را اجرا خواهم كرد!»


اما آخرين دستاورد اين «هنرمند جهاني» برهنه شدن در مقابل دوربين يك عكاس مدل است. دختر بهزاد فراهاني در مصاحبه‌اي كه با نيويورك‌تايمز انجام داده گفته است كه: «من اخيرا براي يك عكاس مشهور دنياي مد پائولو رورسي برهنه شدم. اين عكس‌ها به زودي منتشر مي‌شود. وقتي پائولو اين ايده را مطرح كرد. به حرف‌هاي او گوش دادم اما مشكلات زيادي داشتم. پس نخواستم اين كار را انجام بدهم. ولي بعد با خودم گفتم اگر اين عكس‌ها را پائولو نگيرد، كدام عكاس خواهد گرفت؟ گويي كه پائولو از من عبور كند و روح من را عكاسي كند.»




با همه‌ي اين «هنرها» اما وضعيت زندگي فرزند افتخارآفرين جناب فراهاني طوري‌ست كه مجبور است شب‌ها را در استوديوي كوچك شخصي ديگران بگذارند. خودش در مصاحبه‌اي مي‌گويد: «سال گذشته در استوديوي كوچكي در طبقه پايين خانه‌اي در شهر پاريس زندگي كردم كه به ژان كلود كرير(نويسنده و فيلمنامه‌نويس) و همسر ايراني‌اش نهال تجدد (رمان نويس) تعلق دارد.»


اين‌ها تنها دو-سه مورد از توانايي‌هايي‌ست كه جناب فراهاني ادعا دارند «سينماي ايران بيش از اين قدرت نداشت تا از توانايي‌هاي دخترم استفاده كند». مسئله‌ي اصلي اين است كه آيا واقعا تعريف جناب فراهاني از تبديل شدن به «هنرمند جهاني» ايفاي نقش «روسپي افغاني» و «رقاصه‌ي عرب» در فيلم‌هاي درجه‌چندم است؟


تا پيش از اين، نسبت ذليلانه شبه‌روشنفكران در مقابل غرب و مظاهر آن معلوم بود، اما به نظر مي‌آمد دوستان روشنفكر حداقل كمي از الفباي «غيرت» و «عزت» را بدانند، ولي با اين موضعگيري‌ها بايد گفت ظاهرا كه اينطور نيست.